W większości kiedy słyszycie o terminologii B+R, widzimy przerażenie w waszych oczach. Całe szczęście nasze doświadczenie w przekazywaniu tej wiedzy w jasny i klarowny sposób uspakaja Was i możemy dalej działać.
Co jednak gdybyście nie mieli możliwości z nami porozmawiać? Przeczytajcie o tym w tym artykule.
Na początek kilka sekund teorii. Według definicji art.4 pkt 26 ustawy o CIT działalność badawczo-rozwojowa to działalność twórcza obejmująca badania naukowe (aplikacyjne) lub prace rozwojowe. Powinna być ona prowadzona w sposób systematyczny w celu zwiększania zasobów wiedzy oraz wykorzystania zasobów wiedzy do tworzenia nowych zastosowań. Taka działalność musi prowadzić do stworzenia nowego rozwiązania, a cały proces twórczy nie powinien być działalnością prowadzoną rutynowo, czyli zgodnie z przyjętym i powszechnie obowiązującym schematem.
Trzy rodzaje badań w działalności B+R.
Działalność B+R charakteryzuje się prowadzeniem trzech typów badań, które po krótce Wam charakteryzujemy:
badania podstawowe: to nic innego jak prace teoretyczne lub eksperymentalne, podejmowane w celu zdobycia nowej wiedzy o podstawach zjawisk i obserwowalnych faktów. Nie posiadają cech nastawionych na praktyczne zastosowania czy użytkowanie.
badania przemysłowe : badania te mają na celu zdobycie nowej wiedzy i umiejętności, które maj doprowadzić do opracowywania nowych produktów, procesów i usług lub wprowadzenia znaczących ulepszeń do istniejących już produktów, procesów lub usług. Takie badania charakteryzują się tworzeniem elementów składowych systemów złożonych.
prace rozwojowe : te badania z kolei to nabywanie, łączenie, kształtowanie i wykorzystywanie dostępnej aktualnie wiedzy i umiejętności z dziedziny nauki, technologii i działalności gospodarczej oraz innej wiedzy i umiejętności do planowania produkcji oraz tworzenia i projektowania nowych, zmienionych lub ulepszonych produktów, procesów lub usług.
Dofinansowania z Funduszy Unijnych a działalność B+R
Już w ubiegłej Perspektywie Unijnej na lata 2014-2021 mieliśmy do czynienia z konkursami, które zakładały wdrożenie prac B+R. Był to chociażby konkurs 3.3 w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego województwa mazowieckiego, czy też konkurs organizowany przez Polską Agencję Rozwoju Przedsiębiorczości (PARP) 1.3.1 Wdrażanie innowacji przez MŚP Programu Operacyjnego Polska Wschodnia. W obydwu konkursach, mimo innych kryteriów, oceny można było wdrożyć innowacje będące wynikami prac B+R.
Aby potwierdzić chęć wdrożenia wyników prac B+R wnioskodawca był zobowiązany wykazać na dzień złożenia wniosku o dofinansowanie, że wyniki badań zapewniają mu odpowiedni poziom uprawnień, pozwalający na wykorzystanie wyników prac B+R zgodnie z opisem i celami projektu. Dokumentem potwierdzającym miał być opis wyników prac B+R oraz dokumenty dodatkowe np. raport z przeprowadzonych badań( jeżeli projekt zakładał wdrożenie prac B+R przeprowadzonych samodzielnie).
W nadchodzącej perspektywie 2021-2027, gdzie priorytetem będzie wspieranie działalności badawczo-rozwojowej, warto się do tego tematu przygotować. Choć brzmi to dość skomplikowanie, to wystarczy wszystko odpowiednio uporządkować. Na co dzień pracując z naszymi klientami, wspieramy ich w tych działaniach, bo zdarzają się sytuacje, w których klient mimo iż prowadzi taką działalność, nie zdaje sobie z tego sprawy.
Przepis na raport B+R.
Poniżej przygotowaliśmy “ściągawkę” jak przeprowadzić raport, który może stanowić załącznik do dokumentacji aplikacyjnej.
- Napisz czego dotyczy raport – co jest przedmiotem badań i po co są one wykonywane.
- Kim jest Autor lub Autorzy raportu.
- Skład Zespołu Badawczego – kto przeprowadzał badania. Opcjonalnie możesz podać informacje o podmiotach zewnętrznych, realizujących zadania badawcze.
- Wykaz urządzeń jakie były wykorzystywane do przeprowadzenia badań.
- Podaj termin w jakim realizowane były prace badawcze – harmonogram.
- Przedstaw obecny stan wiedzy w temacie badań. W tym punkcie możesz uwzględnić informację czy planowane rezultaty są zgodne z oczekiwaniami/zapotrzebowaniem odbiorców końcowych.
- Opisz merytorykę wykonanych prac badawczych wraz z rysunkami, schematami, wykresami, tabelami czy zdjęciami potwierdzającymi realizację . Pamiętaj, aby uwzględnić:
- ilość wykonanych prób
- ilość i rodzaj zużytych materiałów
- ilość uzyskanych, przebadanych próbek
- jakie badania wykonywano – opis realizacji prób, testów i uzyskane wyniki
- Opisz i przedstaw analizę uzyskanych wyników – tutaj podaj mierzalne parametry, cechy lub funkcjonalności. W tym miejscu możesz uwzględnić potwierdzenie uzyskanych wyników przez akredytowane laboratoria.
- Na koniec porównaj uzyskane rezultaty z rozwiązaniami konkurencyjnymi.
Pamiętaj również o tym, ze raport musi mieć odzwierciedlenie w finansach przedsiębiorstwa, tzn. prace powinny być odpowiednio zaksięgowane. Każde prace wiążą się z ponoszeniem nakładów np. na wynagrodzenia czy materiały.
Jak sam widzisz nie taki diabeł straszny jak go malują. Jeżeli chcesz zgłębić ten temat, zapraszamy do kontaktu.
Źródła artykułu :
Opracowania własne
Główny Urząd Statystyczny
definicja art.4 pkt 26 ustawy o CIT